Omsorgspersonalens ansvar

Huvuduppgiften är service och omvårdnad. Vid delegering av medicinsk arbetsuppgift som avser läkemedelshantering biträder vårdpersonalen leg. sjuksköterska och omfattas då av ansvar enligt allmänna åliggande för hälso- och sjukvårdspersonal.

I omsorgspersonalens ansvar ingår också att inom ramen för sin kompetens uppmärksamma förändringar i den enskildes hälsotillstånd och informera ansvarig sjuksköterska.

Kontaktpersonens ansvar

  • Att tillgodose så den boende får sina fysiska, psykiska, sociala, andliga och kulturella behov uppfyllda
  • Att vara aktiv delaktig vid inflyttningen
  • Att vara en förmedlande länk mellan den boende och anhöriga/närstående
  • Att se till att den planerade genomförandeplanen är aktuell och efterföljs
  • Att beställa vid behovs medicin
  • Att informera den övriga omsorgspersonalen om förändringar runt den boende
  • Att observera, rapportera och dokumentera i Sofia HSL
  • Att vårdtagaren får duscha minst 1ggr/vecka
  • Att den boende har de pengar som behövs till olika behov samt för kassabok över in- och utgifter
  • Att i samråd med anhöriga se till att hygienartiklar, kläder, sänglinne och handdukar finns till hands
  • Att städa den boendes rum

Ansvarar för – innebär inte att det är enbart kontaktpersonen som utför uppgifterna. Kontaktpersonen kan göra en överenskommelse med arbetskamraterna om utförandet.

Lagstöd

Lag om åliggande för personal inom hälso- och sjukvården (SFS 1994:953)