Välkommen! Du befinner dig nu på personalsidan.
Lex Sarah gäller inom socialtjänsten, i verksamheter enligt lagstiftningen om stöd och service till vissa funktionshindrade och vid Statens institutionsstyrelse.
Anställda ska rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden till den som bedriver verksamheten. Information om rapporteringsskyldigheten ska ges av den som bedriver verksamheten. Den anställde ska inte rapportera missförhållanden till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Missförhållanden som ska rapporteras är utförda handlingar och handlingar som av någon försummelse eller annat skäl underlåtits att utföra och som inneburit ett hot mot eller medfört konsekvenser för den enskildes liv, säkerhet, fysisk eller psykisk hälsa. Även en händelse som inneburit en risk för ett påtagligt missförhållande.
När den som bedriver verksamheten tar emot en rapport om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande ska det rapporterade utredas, dokumenteras och avhjälpas eller undanröjas. Om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande är allvarligt ska den som bedriver verksamheten snarast anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Anmälningsskyldighet enligt Lex Sarah (SOFS 2011:5)
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Socialtjänstlagen (SoL)
Bilaga 1 – Anmälan SoL och LSS
Bilaga 2 – Första bedömning av allvarlighetsgrad
Bilaga 3 – Utredning/Rapport
Bilaga 4 – Löpande dokumentation i ärendet
Bilaga 5 – Underskrift personal
Flödesschema vid utredning av Lex Sarah och Klagomål och synpunkter
MAS anmäler Lex Sarah
Blankett för anmälan Lex Sarah