Välkommen! Du befinner dig nu på personalsidan.
Den personal som upptäcker den negativa händelsen/tillbudet ska registrera händelsen i Älvsbyns kommuns avvikelsesystem samt dokumentera i patientens journal. Den personal som upptäcker den negativa händelsen/tillbudet ansvarar även för att händelsen rapporteras till enhetschef/ tjänstgörande legitimerad yrkesutövare som bedömer situationen och vidtar eventuella akuta åtgärder. All personal har ett ansvar att rapportera händelser. Till stöd i anmälningsförfarandet kan enhetschefen/ legitimerad personal kontaktas för hjälp.
Ansvarar gemensamt för att negativa händelser/tillbud, inom respektive verksamhetsområde, blir registrerade/dokumenterade, analyserade/utredda, åtgärdade och utvärderade. Därtill även initiera Lex Sarah eller Lex Maria anmälan. Enhetschefen ansvarar för att åtgärdade negativa händelser/tillbud regelbundet återförs till verksamheten samt att vårdtagare och dennes anhöriga görs delaktiga i patientsäkerhetsarbetet. Detta gäller både händelser enligt SoL och HSL.
Ansvarar för att negativa händelser/tillbud hanteras i kvalitetsarbetet, sammanställs och återförs till verksamheterna för att förebygga att liknande händelser upprepas samt bedömer om anmälan till Socialstyrelsen enligt Lex Maria skall göras, detta gäller även Lex Sarah. När en händelse bedöms som allvarlig eller som risk för allvarligt missförhållande ska kontakt tas med MAS.
Ansvarar för uppföljning och analys av verksamheten i sin helhet, så att åtgärder kan vidtas för att förbättra vård/omsorg. Denne ska hållas underrättad och göras delaktig i det fortlöpande arbetet samt se till att rutinerna görs kända i verksamheten samt till beslutsfattare.
När en brukare drabbats av en negativ händelse som medfört allvarlig skada eller utsatts för risk att drabbas av skada ska anmälan göras till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Det gäller även missförhållanden och brister i omsorgen om funktionshindrade. Iakttagelser av risker eller visst riskförhållande ska rapporteras till den som bedriver verksamheten för att åtgärder ska kunna vidtas.
Ansvarig för hantering av rapporten är medicinskt ansvarig sjuksköterska samt enhetschefer vid särskilda boenden.
Respektive enhetschef är skyldig att vid nyanställning ge muntlig och skriftlig information om Lex Maria och Lex Sarah, därefter ges årligen muntlig information om rapporterings-
plikten.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska och socialchef ska alltid kontaktas vid extra ordinära negativa händelser inom HSL och SoL
Exempel på händelser i hälso- och sjukvården (HSL) som ska rapporteras:
Exempel på händelser inom Socialtjänsten (SoL)
När en förändring i verksamheten planeras ska en konsekvensanalys av den planerade förändringen göras. En handlingsplan ska skrivas. Detta för att vårdgivaren/omsorgsgivaren ska kunna bedöma om ändringen medför några risker.
I konsekvensanalysen ska det framgå vad den planerade förändringen består av. Konsekvensanalysen genomförs för att undanröja de eventuella risker som förändringen kan innebära. Det ska framgå vilka fysiska, psykiska och sociala risker som kan uppstå. Det ska göras en bedömning av vilka risker det kan innebära, vilka åtgärder som måste vidtas och när dessa ska vara åtgärdade. Arbetstagare och skyddsombud ska ges möjlighet att medverka i riskbedömningen och när en handlingsplan skrivs.
Alla negativa händelser ska rapporteras till Arbete- och Omsorgsutskottet 2 gånger per år. Vid anmälningar enligt Lex Maria eller Lex Sarah ska detta rapporteras till utskottet i samband med denna anmälning.
Anmälningar enligt Lex Maria och Lex Sarah ska skickas till Socialstyrelsen för utredning.
Lex Maria
Lex Sarah
Ledningssystem
Patientsäkerhetsförordningen (SFS 2010:1369)
Patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659)