Leverantörsfakturor

Kommunen lyder under lagen (1997:614, lagen om kommunal redovisning 2 kap 9 §) vilket innebär att alla leverantörsfakturor skall bokföras samma dag som kommunen erhåller fakturan vilket sker när fakturan ankommer till ekonomisystemet.

Från och med den 1 april 2019 ska alla leverantörsfakturor till Älvsbyns kommun vara elektroniska, med undantag för fakturor med sekretess. Läs mer om detta på nedanstående länk.

https://www.alvsbyn.se/kommun-och-politik/organisation/kommunchefens-stab/ekonomi/leverantorsinformation

Kom ihåg att referensnummer är inte detsamma som det bokföringsmässiga ansvaret. Är ni osäker på ert referensnummer är ni välkomna att höra av er till ekonomiavdelningen, behöver ni ett nytt referensnummer finns en beställningsblankett under fliken ”Attest”. Fakturor som är felaktigt utställda ska sändas åter till leverantören för att erhålla en korrekt faktura.

Ska fakturan hanteras manuellt av någon orsak måste blanketten ”Begäran om hantering av manuella leverantörsfakturor” vara fäst vid den leverantörsfakturan som avses.

Blankett begäran om hantering av manuell leverantörsfaktura

Upplägg av nya leverantörer sker först i samråd med inköp.