FAQ – Övrigt

Hur räknar jag ut min årsinkomst till Försäkringskassan?

Svar: Multiplicera din månadslön med 12. Om du har obekväm ersättning, jour och beredskap räknar du ihop det som utbetalats under ett år. Du kan också summera 6 månader och dubbla summan.

Jag har gift mig och vill byta efternamn, hur gör jag? 

Du loggar in i Självservice/webben – i menyraden väljer du Mina uppgifter och därefter markerar och väljer du Adressuppgifter, här kan du nu ändra ditt namn, adress m m.

Att tänka på – ska du ändra din jobbmail måste du kontakta IT-avdelningen.

Hur får jag ett intyg?

Du kan ansöka om olika typer av intyg kopplade till anställningar i kommunen. Intygen utfärdas av kommunens lönecenter och skickas inom 14 dagar från beställningsdatum.

Arbetsgivarintyget innehåller timmar och dagar du arbetat, eventuell sysselsättningsgrad, frånvaro samt den lön inklusive ersättningar du fått under perioden du begärt. Ett arbetsgivarintyg används till att söka ersättning från exempelvis A-kassan. Arbetsgivaren skickar in dina uppgifter digitalt via arbetsgivarintyg.nu. Du som arbetstagare får ett SMS med bifogad länk, där du går in och bekräftar.

Tjänstgöringsintyget innehåller de anställningar du haft i kommunen samt aktuella perioder. Titel samt eventuell sysselsättningsgrad framgår också. Ett tjänstgöringsintyg används till jobbansökningar eller då du söker skola.

Inkomstuppgifter till försäkringskassan kan du begära om du fått en fyrsiffrig kod av försäkringskassan. Lönecenter lämnar då in dina inkomstuppgifter digitalt till dem.

Övriga intyg innehåller information som exempelvis försäkringskassan, försäkringsbolag eller andra myndigheter vill ha. Exempel på övriga intyg är inkomstbortfall.

Intyget beställer du via e-tjänsten:

https://alvsbyn.enamnd.se/ansokan-om-intyg

Ärendehantering

Hittar du inte det du söker på FAQ-sidorna kan du kontakta oss via e-tjänst: