E-lönebesked

Information angående e-lönebesked

Alla kommunanställda och förtroendevalda

Du som är månadsanställd, timanställd eller förtroendevald inom Älvsbyns kommun kommer automatiskt att få e-lönebesked från och med löneutbetalningen den 1:a september 2020. E-lönebeskedet innehåller samma information som det tryckta lönebeskedet som tidigare skickats ut med Posten.

Du som har självservice i kommunens lönesystem kan se både preliminär och slutlig lön där under ”Lönelista”. Eventuella avdrag för fackavgift och försäkring syns inte i självservice men däremot på e-lönebeskedet.

E-lönebeskedet innebär många fördelar för dig genom minskad pappershantering och att ha alla lönebesked samlade på samma ställe, samtidigt som du är med och bidrar till att minska belastningen på miljön.

Så här hittar du ditt e-lönebesked

Får du din lön insatt på konto i Swedbank, Sparbanken eller Nordea, ansluter du dig till e-lönebesked via Internetbanken, där du också kommer att se dina e-lönebesked.

Får du din lön insatt på konto i någon annan bank anmäler du dig via, www.swedbank.se/edokument. För att göra anmälan till annan bank behöver du en e-legitimation. E-legitimationen behöver du även senare för att se dina e-lönebesked.

Har du frågor om e-legitimation kontaktar du din bank.

Frågor? Läs mer under Vanliga frågor och svar.

Har du ytterligare frågor om e-lönebeskedet kontaktar du din bank eller HR-avdelningen/Lönecenter.

Telefon: 0929-170 00 växel, vardagar 08.00 – 12.00.

Vanliga frågor och svar om e-lönebesked

Varför inför Älvsbyns kommun e-lönebesked?

Som miljömedveten kommun kan vi se att detta skulle ge oss vinster i minskade kostnader för utskick av lönebesked samt ett minskat resursutnyttjande som påverkar på miljön och klimatet.

Kommer alla att få sitt e-lönebesked elektroniskt?

Alla månadsavlönade, timanställda och förtroendevalda ansluts automatiskt till e-lönebesked.

Jag hittar inte mitt lönebesked på min internetbank — hur gör jag?

Det är bara Swedbanks och Nordeas kunder som kan se lönebeskedet i Internetbanken. Är du kund i en annan bank måste du ha ett BankID och logga in med det via www.swedbank.se/edokument. Har du inte ett BankID beställer du det via din bank. Kontakta din bank för ytterligare information.

Vad är ett BankID?

BankID är en typ av e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. E-legitimationen är lika personlig som ett fysiskt körkort eller ID-kort i vanliga livet.

Hur skaffar jag ett BankID?

Kontakta din bank för ytterligare information.

Vad är en e-legitimation?

I det vanliga livet använder du ditt körkort eller ett ID-kort när du ska legitimera dig. På Internet använder du i stället din e-legitimation. Den visar att du är just du när du har kontakt med myndigheter, kommunen, organisationer och företag på Internet.

Du kan läsa mer om e-legitimation på www.e-legitimation.se.